הורים רבים מעודדים את השימוש במחשב או לא מונעים אותו כי יש למחשב ולאינטרנט יתרונות רבים:

הילד לומד לשלוט בעכבר, חלונות ותפריטים ולעבוד עם תוכנות שונות שיעזרו להם בתכנים לימודיים. המחשב מחזק קשר עין-יד, עוזר ללימוד קריאה ואנגלית ומעשיר את הידע בתחומים רבים.

כמו כן הילד חולק את הידע שלו במשחקים פופולריים עם חברים, כך שמקבל חיזוק חברתי.

הישיבה על המחשב מעסיקה את הילד, יוצרת 'שקט' בבית ומורידה את הלחץ על ההורים לכוון ולהעסיק את ילדם או להתמודד עם התנהגויות שונות שלו. גם ילדים עם הפרעות קשב וריכוז שמתקשים בדרך כלל להתמקד זמן רב בפעולות, מצליחים לשבת זמן רב עם המחשב.

הקושי:

הקושי מופיע כאשר הילד מבלה שעות רבות ביום מול המחשב, טלויזיה ומשחקי מסך אחרים.

זמן המחשב בא על חשבון פעילות אחרת – משחק (עצמי ועם חברים), קריאה, חשיבה, שיחה, ספורט ולעתים אפילו על חשבון זמני ארוחה ושינה.

כאשר נמנע ממנו להשתמש במחשב הוא מביע תסכול, זעם, ושעמום. מתקשה להעסיק את עצמו בבית ואצל אחרים ללא המחשב.

קושי נוסף הוא אם הילד משחק במשחקים אלימים או יש לו גישה לתכניים מיניים שלא תואמים את גילו. ישנם משחקים רבים שמחייבים את הילד להיכנס שוב ושוב כדי לזכות בנקודות, מעמד או פרסים. אי כניסה למשחק יכול לגרור אובדן של זכויות ומעמד. ילדים לא מעטים נכנסים למצב של לחץ וחרדה אם לא מתאפשר להם להיכנס למשחק. כמו כן ישנם ילדים שבצורה אובסיסיבית רוצים לבדוק את האי-מייל והצ'ט שלהם כדי לא לפספס התכתבויות.

הורים רבים לא מייחסים חשיבות רבה לשימוש מוגזם במחשב, אך אני רואה תופעה זו כחמורה מאוד, כי יש לה השלכות חברתיות, נפשיות ופיזיות. היכולת החברתית, הבטחון העצמי, היכולת לדמיין ולהנות ממשחק חופשי, וכמובן הכושר הגופני נפגעים אצל ילדים שמבלים שעות רבות ליד המחשב.

 

טיפול והנחייה

 

מניעה:

ההמלצה הראשונה שלי להורים לילדים צעירים היא להימנע מלהגיע למצב של התמכרות למחשב או לאינטרנט על ידי מספר פעולות:

דחיית גיל ההיכרות עם המחשב, לא הוכח שיש יתרון להתחלה בגיל צעיר, כך למשל אין יתרון לילד שהתחיל לשחק במחשב בגיל 3 על פני ילד שהתחיל בגיל 5.

שימוש מועט במחשב, מוגבל בזמן, רצוי לא יומיומי.

מומלץ כי מחשבים בהם משתמשים הילדים יהיו במקום בולט בבית ולא בחדר פרטי כדי לאפשר להורים רמה גבוהה יותר של פיקוח על זמן שימוש ותכנים. עם זאת מיקומו הבולט של המחשב הופך אותו גם למרכזי ומגרה בבית, ומפתה ילדים לקחת את העכבר ולהתחיל לגלוש רק מעצם נוכחות המחשב בסביבה. לכן אני ממליצה להציב את המחשב במקום בו נוכחים ההורים בדרך כלל, אך לא במקום מרכזי בחדר. אפשר גם לכסות (או לכבות) את המחשב כאשר אינו בשימוש.

חשוב ביותר לפתח תחומי עניין נוספים לילדים, לא לוותר להם כאשר משתעממים. השעמום הוא לא בהכרח שלילי כל כך כמו שהורים רבים דואגים. מותר שיהיו לילד זמנים בהם הוא לא בטוח במה יעסוק, אין לו חברים או גירויים בסביבה אלא שפע של זמן חופשי ולא מובנה. אם מניחים לו הוא לומד להרגע, ולהפעיל את היצירתיות. גם ב"בטלה" המוח שלו עוסק בחשיבה ודמיון. ילדים הם יצירתיים וסקרנים מטבעם, ולכן יתפנו למצוא לעצמם תעסוקה מעניינת כאשר במחשב אינו זמין להם.

טיפול:

אין הגדרה קלינית להתמכרות למחשב או אינטרנט, וכמו כן אין הגדרה למהו שימוש מוגזם ומתי ניתן לקרוא לילד "מכור". זהו כינוי בלבד, אך להורים צריכה להידלק נורת אזהרה כבר כאשר יש שימוש קבוע של שעתיים ביום במחשב (שלא ללימודים או עבודה). כאשר הילד מבלה מספר שעות ביום על מחשב, אובססיבי לגבי הצורך להיות מול המחשב, עצבני, עייף ונרגן לאחר השימוש במחשב, ומפחית בפעולות אחרות, למעשה צריכה לפעול אצל ההורים סירנה זועקת. רוב הסיכויים שיחד עם זאת ההורים יראו ירידה בפעילויות ויכולות אחרות אצל הילד. 

יש צורך בפעולה להפחתת השימוש במחשב. במקרים אלה, אני בונה עם ההורים הפונים אליי תכנית להפחתת שעות המחשב ופיתוח דרכים לתעסוקה אחרת. ילדים שמבלים זמן רב בכל יום מול המסך, לא מביעים עניין במשחקים ופעילות אחרת, למעשה נראה כאילו הם "שכחו" איך משחקים. אני מסייעת להורים להתמודד עם שלב זה, להציב גבולות נכונים ולעמוד בהם, וללמוד כיצד לעודד את ילדם למצוא ולפתח לעצמו עיסוקים אחרים.

 

הורים, אל תהססו לפנות אליי עם שאלות בנושא זה.

סרטון של אוח משרד החינוך - משפחה וטכנולוגיה - מומלץ!

 

 

אנא קראו את המידע אודותי ועל הגישות שאני משלבת בעבודתי.

 

להתייעצות ולפרטים נוספים, אתם מוזמנים לפנות אלי בשאלות בכל נושא.

שלכם, לימור