גישת עבודה

הנחת העבודה הבסיסית שלי היא שכל אדם וילד הוא מיוחד וטוב מטבעו, בעל כוונות טובות ובעל יכולות לצאת מהקשיים אותם הוא חווה. בעבודתי אני בוחנת עם המשפחה את מקור ההתנהגות הלא רצויה, הפרשנות ותגובות המשפחה אליה ועוזרת להורים להבין את התמונה המערכתית של המשפחה ולפתח את הכלים כדי לכונן את השינוי הרצוי. אני עובדת עם ההורים לפי המטרות שהם מציבים לעצמם תוך התייחסות לרצונותיהם ויכולותיהם. אני משתמשת גם בטכניקות של אימון משפחתי. אימון זה מחזק את ההורים ואת יכולתם להתמודד עם הקשיים בהם הם נתקלים ויוצר עצמאות ואופטימיות ביכולתם להתגבר על נושאים שיטרידו אותם בעתיד.

להלן פירוט הגישות שאני משלבת בעבודתי:

הגישה המערכתית

הטיפול המערכתי או בשפה היומיומית הטיפול המשפחתי הוא צורת הסתכלות רחבה יותר על האדם וכוללת את המערכת החברתית והמשפחתית והדמויות המשמעותיות הפועלות בה. הגישה המבוססת על מחקר ותאוריה, לא מתמקדת בקשייו של הילד או האדם בצורה מבודדת אלא על רקע הקשר שלו עם סביבתו. לכן, כדי לטפל בסימפטום הפוגע בתפקוד האדם או המשפחה, יש לשנות את דפוסי האינטראקציה הבעייתים בתוך המערכת. על פי גישה זו המערכת היא יחידה שלמה אחת בה נוצרות הבעיות אבל בה גם גלומים הפתרונות. לכן, הטיפול המוצע הוא טיפול בכל בני המשפחה או טיפול בחלק מבני המשפחה תוך ראייה כוללת והתחשבות בהשפעות והשינויים בשאר בני המשפחה.

טיפול משפחתי יכול לעסוק בכאן ועכשיו ובשינוי הרצוי, אך לעתים קרובות יש צורך להרחיב ולהבין את הדפוסים הרגשיים המנהלים את המשפחה, את היחסים הזוגיים בין ההורים וכיצד הם מושפעים ממערכות יחסים קודמות בעיקר ממשפחת המוצא. טיפול מעמיק זה מאריך את מספר המפגשים אך מוביל לתובנות עמוקות הרבה יותר של כל בן משפחה לגבי עצמו והאחרים ותורם רבות ליצירת אוירה משפחתית בריאה ולהתמודדות עם קשיים עכשוויים ועתידיים.

הטיפול המשפחתי מנסה לשקף לכל אחד מבני המשפחה את תפקידו במשפחה, את היחסים ביניהם ואת האוירה המשפחתית, ולבחון מתוך כך את החלקים הבריאים והלא בריאים בתפקוד המשפחה. גיוס כל חברי המערכת למחשבה ופעולה מוביל בדרך כלל לשינוי הרצוי בצורה מהירה.

הגישה הקוגנטיבית התנהגותית

טיפול קוגנטיבי-התנהגותי הוא טיפול מובנה, ממוקד וקצר מועד. הטיפול מתבסס על ההנחה שדפוסי חשיבה משפיעים על ההתנהגות, ושמקורן של הפרעות רגשיות הוא בדפוסי חשיבה מעוותים, אוטומטיים ושליליים. הנחה מרכזית שעומדת מאחורי הגישה היא כי מחשבות האדם הן מודעות או ניתן להביאן למודעות, וכן כי אדם יכול לשלוט במחשבותיו ובעקבות כך ברגשותיו והתנהגותו. בתחילת הטיפול לומד האדם את הקשר שבין מחשבותיו לרגשותיו והתנהגותו. חלק גדול מהפגישות מוקדש לזיהוי המחשבות והאמונות האוטומטיות והשליליות, בחינת תקפותם של מחשבות אוטומטיות אלה והבנת הכשלון הלוגי שהוצג. שינוי המחשבות האוטומטיות והקניית מחשבות יחסיות, סתגלניות יותר מוביל לשינוי הרגשי וההתנהגותי הרצוי. בטיפול קוגנטיבי משולבות גם מטלות התנהגותיות לעבודה בבית. זהו טיפול שבו המטפל הוא פעיל, מאיץ ודוחף לקראת השגת שינוי תוך העצמת המטופל ופיתוח שליטתו העצמית.

אימון משפחתי

האימון המשפחתי הוא גישה חדשנית וממוקדת שמתבססת על טכניקות מתחום האימון (קוצ'ינג) בשילוב הראייה המערכתית שהובאה לעיל. האימון כולל את כל בני המשפחה (אם הילדים בוגרים) או את ההורים בלבד (אם הילדים צעירים מדי) וכמו בטיפול משפחתי, גם אם מובע קושי מסוים של ילד או בן משפחה אחר, ההתמקדות היא לא ביחיד אלא במשפחה כיחידה אחת על כל חלקיה. המאמן עוזר למשפחה להתחבר לערכים המנחים אותה ולהעלות אל הכתב את החזון המשפחתי. מנתונים אלה ניתן לגזור מטרות ויעדים ולאמן את חברי המשפחה להשיגם. המתאמנים לומדים את השגת השליטה על חייהם בכך שהם מכוונים את עצמם לפעולה לפי חזון, ערכים ומטרות במקום להיות עסוקים בהישרדות היומיומית וב"כיבוי שריפות".

בתהליך זה לומדים בני המשפחה כלים לתקשורת יעילה, מתן כבוד הדדי, חלוקת תפקידים וניהול זמן. כמו כן יש דגש על בחינה ותיקון פרדיגמות (בדומה לאמונות ומחשבות אוטומטיות בגישה הקוגניטיבית לעיל) שעשויות לחסום את תיפקודה התקין של המשפחה ואת צמיחתה. לפי הצורך ההורים יכולים גם להתאמן בשיפור היחסים עם הילדים, הצבת גבולות, והתגברות על קשיים שונים. אימון משפחתי הוא בדרך כלל תהליך קצר, בר-מדידה, מלהיב ומגבש למשפחה כולה. אימון משפחתי איננו טיפול והוא מיועד למשפחות נורמטיביות שרוצות לשפר את היחסים במשפחה, להתלכד, להתמודד עם קשיים ושינויים בחיי היומיום ו/או למנוע משברים בעתיד.

 יעוץ בגני ילדים

בנוסף לעבודה המשפחתית, פעמים רבות עולים בטיפול קשיים של הילד בפעוטון או בגן כגון בעיות התנהגות ומשמעת, ביישנות וקשיים חברתיים. כדי ליצור שינוי ולקדם את ההתפתחות הרגשית של הילד והתנהגותו יש צורך פעמים רבות לעבוד במסגרת החינוכית במקביל לעבודה המשפחתית. אני פוגשת את הגננות לאבחון, ועורכת תצפיות והנחיות בגן. במקרים של בעיות התנהגות, גם גננת מנוסה ומקצועית נקלעת לעתים למעגל של אינטראקציה שבולמת את שיתוף הפעולה של הילד. הנחייה של גורם שלישי, מקצועי, מסייעת להבין את קשייו הספציפיים של הילד ואת דפוס התקשורת היעיל ביותר להתגברות על קשייו ותורמת לאוירה חיובית ורגועה בגן. 

כמו כן אני מנחה גננות במקרים שדורשים ידע מקצועי ספציפי, כגון ביישנות קיצונית, קשיים של ויסות תחושתי ואילמות סלקטיבית.

 

 

"הטעויות שלנו הם סימן לאנושיותנו, המאמץ לתקנן הוא עדות לאינטליגנציה שלנו" (רבקה וחן נרדי)

אנא קראו את המידע אודותי ועל הגישות שאני משלבת בעבודתי.

 

להתייעצות ולפרטים נוספים, אתם מוזמנים לפנות אלי בשאלות בכל נושא.

שלכם, לימור