ויסות תחושתי הוא תהליך המתרחש במערכת העצבים ובמוח וכולל קליטה ועיבוד של גירויים מהסביבה באמצעות החושים שלנו, ראייה, שמיעה, ריח, טעם, מגע, וכן מידע על שיווי משקל ותנועה. אצל חלק מהילדים תהליך זה משתבש ויש להם סף גירוי נמוך (כלומר הגירויים נחווים כחזקים יותר) או סף גירוי גבוה (הגירויים מורגשים בצורה מוחלשת). ליקוי בויסות תחושתי הוא מולד ולכן הסימפטומים יופיעו כבר בינקות. הסימפטומים הם בדרך כלל חריפים יותר בגיל צעיר וחלקם יחלשו או יעלמו בגיל בוגר יותר.

 

זה טבעי ונורמלי שפעוטות, ילדים ומתבגרים לא יהיו תמיד קשובים להוריהם או לדמות המחנכת. בתהליך התפתחותם הילדים לומדים שהם נפרדים מהוריהם והם בוחנים את עצמאותם ואת כוחם שוב ושוב ע"י התנגדות לדברי הוריהם. זהו תהליך התפתחותי חשוב ולכן אל להורים לצפות כי ילדיהם יתנהגו למופת בכל עת, יש לאפשר לילדים מידה של עצמאות ובחירה ביומיום בהתאם ליכולתם ובהתאם למצב. עם זאת על מנת להימנע מסכנות וכן לאפשר לילד להשתלב היטב בחברה, אנו מצפים כי ילדים יפתחו גם יכולת לשיתוף פעולה ודחיית סיפוקים. כאשר הילד לא קשוב לבקשות והוראות רוב הזמן, בוכה וצועק לעתים קרובות או מגיב בתוקפנות, יש צורך לעצור ולבדוק  מדוע הילד מגיב בצורה זו, ומתקשה לעתים קרובות להתנהג כמצופה ממנו.

 

רגש הפחד נועד להגן עלינו מפני סכנות ולגרום לנו להימנע ולהתרחק מהן. אך לא פעם, נראה כי רגשות, מחשבות והתנהגויות המבטאים פחד הן לא במקומן מאחר ולא קיימת שום סכנה ממשית. דאגות ופחדים הם חלק טבעי בהתפתחותם של ילדים וגם חלק מחיינו המבוגרים ולרוב חולפים ללא צורך בהתערבות מיוחדת. אך יחד עם זאת כאשר הפחדים הם רבים או מפריעים לתפקוד ולמהלך היומיומי התקין, הרי שמדובר בקושי אמיתי שמחייב תשומת לב וטיפול. במאמר זה אסביר גם על פחדים ספציפיים וגם על נטייה חרדתית.

אנא קראו את המידע אודותי ועל הגישות שאני משלבת בעבודתי.

 

להתייעצות ולפרטים נוספים, אתם מוזמנים לפנות אלי בשאלות בכל נושא.

שלכם, לימור